dinsdag 18 september 2012

RS485 en Modbus en nu?

Met de informatie van onze Duitse vrienden kunnen we weer verder. Dat de kWh metertjes RS485 waren wist ik al en nu ook dat het Modbus is. In het plaatje hiernaast kun je zien wat er allemaal uit te lezen is.
Maar nu moet het natuurlijk ook nog aan een servertje geknoopt worden een korte zoektocht leverde een usb naar RS485 converter op van een Deense fabrikant. De omvormer kost 65 euro en voor 15 euro sturen ze het naar Nederland op zich een nette deal voor een geïsoleerde converter.
Via de website kwam ik ook nog op info over Modbus en RS485 geschreven door de Nederlander Lambert Bies die in Kazachstan woont en waarvan ik al jaren het blog lees. De info van Lambert ga ik in ieder geval eens rustig lezen.
Zo nog even een mailtje naar Denemarken sturen om te vragen of de usb converter ook aan te sturen is met Linux.
Question : Err - what about Linux?
Answer : There are Linux drivers available, but some tweeking is necesarry to use them so we don't support it yet - but a solution is coming soon. Feel free to mail for further informations.
Eventueel kan het ook nog door de lucht via een Jeenode wat extra hardware en wat software volgens dit forum.

Ik ga nog even verder zoeken naar info en houd mij aanbevolen voor suggesties.

2 opmerkingen:

  1. je zou ook een licht-intensiteit meter op je dak moeten zetten
    en dat dan graphen met de opbrengst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze zijn al bijna besteld http://www.instesre.org/construction/pyranometer/pyranometer.htm ;-)

      Verwijderen