donderdag 18 oktober 2012

De brief om de slimme meter naar binnen te smokkelen

Hij is er de brief om mij te helpen aan een gratis slimme meter, het voelt als het helpen van een kater tot een je weet wel poes, het is niet voor de kater maar voor de baas.
Waarom ik geen slimme meter wil heeft niet zo zeer met mijn privacy te maken uit metingen eens per kwartier kun je niet echt opmaken wat ik aan het doen ben. Maar ik wel alles terug hebben en dat doet een ferraris meter automatisch, als ik niet alles opmaak draait hij achteruit en als ik klant ben draait hij net als bij de meeste mensen weer naar rechts. Met de gratis meter van Stedin krijg ik 4 telwerken 2 voor leveren en 2 voor afnemen, waarom 2? Een keer hoog en een keer laag, het geleverde hoog wordt afgetrokken van het afgenomen hoog en het zelfde ook voor het lage tarief. Wat de ferraris meter automatisch doet moet nu administratief.
Waarom willen netbeheerders dan zo graag van die analoge meters af? Omdat deze automatisch salderen en hierom zeer nadelig zijn voor netbeheerders. De stand draait terug zonder dat de meter ''verklapt' hoeveel er is teruggeleverd. Mooier voor een zonnepaneelbezitter kan onder de huidige omstandigheden niet, want hij krijgt voor zijn teruggeleverde stroom precies dezelfde prijs als voor stroom die hij koopt. Inclusief belastingen. De netbeheerder moet die teruggeleverde stroom (gratis) transporteren naar een volgende klant, maar hij krijgt van die klant slechts iets in de orde van grootte van 7 cent. De rest is belasting en die gaat naar Den Haag. In feite dwingt een terugleveraar dus de energieleverancier om extra belasting af te dragen terwijl de energieleverancier nog moeite moet doen om de teruggeleverde stroom naar de definitieve afnemer te vervoeren. Zonnestroom is verliesgevend voor de netbeheerder, dus daar moet iets aan gebeuren!
Het bovenstaande citaat komt van de zonnestroom producenten website onder het kopje salderen. Op de zpv site staat nog veel meer te lezen over wet en regelgeving, ik kan in ieder geval gewoon naar mijn terugdraaiende meter blijven kijken en dat is allemaal bij wet geregeld.

Mijn paneeltjes hebben vandaag en gisteren niet echt veel gedaan 2651 en 1238 Wh maar alle kleine beetjes helpen, langzaam gaan we naar de 200 kWh en het blijft jaar in en uit zo doorgaan, heel stil heel groen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten